IDEOITA MEDIAKASVATUKSEEN
 

Minä kuvassa Sinebrychoffin taidemuseossa

Minä kuvassa - toimintamallin keskiössä on kuva ja taidekokoelmat. Siinä oppijat tarkastelevat eri aikakausien muotokuvia, vertailevat niitä ja pohtivat miten ihmisen kuvaamisen ja itsensä kuvaamisen tapa on muuttunut. Toimintamallin kautta on mahdollista käsitellä myös sellaisia teemoja kuten median luomat ulkonäköpaineet, ihmisen ja itsensä kuvaamisen trendit eri aikoina sekä identiteetin rakentuminen. Voidaan ensimerkiksi verrata 1800-luvun taiteilijan omakuvaa tämän päivän selfieihin. Näkökulmaksi voidaan ottaa myös pukeutuminen eri aikoina tai erot eri sukupuolten kuvaamisessa. Tavoitteena on, että toimintamallin kautta voidaan yhdistää museon sisällöt lasten ja nuorten maailmaan sekä vahvistaa osallistujien kuvanlukutaitoa, kriittisiä medialukutaitoja ja mediatuottamisen taitoja. 

Sinebrychoffin taidemuseossa Minä kuvassa -toimintamallia kokeiltiin esikoululaisten kanssa. Sinebrychoffin taidemuseossa päiväkoti Eiran esikoululaiset aloittivat museovierailun näyttelytiloista. Museolehtori jakoi lapsille printatut kopiot erilaisista näyttelyssä olevista muotokuvista. Tarkoitus oli, että kierroksen aikana lapset etsivät kuvaa vastaavan muotokuvan, oman museokaverinsa, seinältä.

Museolehtorilla oli kierroksella mukanaan pieni käsipeili. Sen innoittamana lasten kanssa keskusteltiin saduista ja tarinoista, joissa esiintyy peili. Lumikki ja seitsemän kääpiötä -satu tuli ensimmäiseksi lasten mieleen. Näyttelykierroksen aikana kukin lapsista sai vuorollaan vanhan peilin käteensä ja Kerro, kerro kuvastin mikä on kuvista kaunehin -lorun myötä osoittaa mielestään kauneinta muotokuvaa. Museolehtori kertoi sitten kuka muotokuvassa on, millainen henkilö on kyseessä ja milloin maalaus on tehty.

Kierroksen aikana pysähdyttiin välillä keskustelemaan erilaisista teemoista museolehtorin johdolla. Museolehtori pyysi lapsia vertailemaan vanhan sanomalehden ja muotokuvan kuvaa kuningatar Kristiinasta. Mistä syystä kuningatar on kuvattu näissä eri tavalla? Kuvasta etsittiin museolehtorin opastuksella myös neljä erilaista kuninkuuden merkkiä: kruunu, miekka, omena sekä avain.

Museolehtori kiinnitti lasten huomion muotokuvissa esiintyvien henkilöiden pukeutumiseen ja herätti keskustelua muodista. Lapset kertoivat omista vaatteistaan ja niitä verrattiin muotokuvien ajan vaatetukseen ja muotiin. Lasten kanssa keskusteltiin tämän kevään muotiväreistä ja siitä, miten ja miksi nykyään muoti vaihtuu niin tiuhaan.

Muotokuvien ja muodin lisäksi museolehtori herätti keskustelua lapsuudesta entisaikaan. Hän otti esille yhdessä muotokuvista esiintyvän prinsessa Lovisa Ulrikan, joka kihlattiin 4-vuotiaana. Lasten hämmästellessä museolehtori kertoi kyseisen tavan taustoista ja siitä, kuinka prinsessat joutuivat usein muuttamaan vieraaseen maahan mentyään naimisiin. Museolehtori kertoi myös ettei muotokuvia maalattu kenestä tahansa, vaan muotokuvissa nähtävät ihmiset olivat oman aikansa tunnettuja henkilöitä. Pyrkimyksenä oli saada lapset vertailemaan lasten elämää ennen ja nyt. 

Näyttelykierroksen jälkeen lapset kokoontuivat museon työpajatilaan. Työpajassa lapset saivat leikata ja liimata vierailun alussa saamansa museokaverin mustalle kartongille ja maalata akryyliväreillä kuvaan myös itsensä. Museolehtori kannusti lapsia keksimään tarinan oman kuvansa ympärille ja myöhemmin yhteisen tarinan samassa pöydässä istuvien kavereiden kanssa. Kun lapset olivat saaneet teoksensa valmiiksi, otettiin esille museon tablettilaitteet. Lapset asettivat tekemänsä työt riviin ja kuvasivat tabletin iMotion-ohjelmaa käyttäen vierekkäin olevat työt liikuttaen laitteita vasemmalta oikealle. Näin saatiin aikaiseksi lyhyt video, jota oppilaat pystyivät halutessaan nopeuttamaan ja hidastamaan.

 
  • Yhteys opetussuunnitelmiin

     

    Toiminnalla voidaan tukea Esiopetuksen opetussuunnitelman tavoitteita esimerkiksi kokonaisuudessa Ilmaisun monet muodot. 

     

    Perusopetuksen opetussuunnitelmassa toiminta toteuttaa esimerkiksi Kulttuurisen osaamisen, vuorovaikutuksen ja ilmaisun laaja-alaisia osaamistavoitteita.